Olietankers en zeilbootjes...
Onlangs had ik een inspirerend gesprek met een ondernemer. Een ondernemer in dienst van een zorgorganisatie, nog wel. De facilitaire dienst, waaraan hij leiding gaf, wordt opgeheven, inclusief zijn vertrouwde functie. “Wat naar” denk je dan. “Wat een kans” sprak hij uit.
De hervormingen in de zorg zijn het gesprek van de dag. Vele facilitair bedrijven zijn bezig met een herinrichting, om aan te sluiten op de hybride vraag van de klant van morgen, die zich lang niet altijd binnen de muren van de vertrouwde intramurale locaties bevindt. Vaak is het moeilijk om binnen de bestaande kaders van richting te veranderen. De zorgorganisatie beweegt zich als een olietanker, solide, maar zeer geleidelijk.
Door: Chiara van Bergen
Moeizaam van koers wijzigen...
Typisch zorg? Absoluut niet. Ook in het bedrijfsleven zijn er vele olietankers aan te wijzen die moeite hebben om snel in te spelen op de veranderende omgeving. Ze zien wel wat er in de markt gebeurd, maar vinden het lastig om snel te schakelen, omdat ze er qua mensen, middelen en management niet op in gesteld zijn.
Wat doe je dan? Hoeveel matrozen moeten er aan het roer gaan hangen om bij te draaien? Wil de kapitein wel afwijken van zijn vertrouwde route? Er is misschien wat minder lading aan boord, maar vooralsnog is het goed vertoeven in de stuurhut…
Deze ondernemer kiest er voor om de stuurhut uit te gaan en met een aantal pittige matrozen de veilige olietanker te verlaten. Ze beginnen opnieuw, hebben gesolliciteerd en zijn aangenomen op een frisse zeilboot, waarmee ze snel en flexibel in kunnen spelen op de wensen van de klant. De olietanker houdt ze niet tegen, maar steunt ze waar nodig. Ze respecteren elkaar en vullen elkaar aan. Interessante gedachte.
Groot...groter...grootst...
Zowel zakelijk als privé komen er dikwijls voorbeelden voorbij waarin duidelijk is dat groot, groter, grootst steeds vaker te ver af staat van de mens. Volgens mij herkennen velen dat. Steeds vaker staan er energieke ondernemers met visie en lef op, en pakken deze kansen, zo ook in de zorg. Deze ondernemer gaat er vol voor en ik denk dat het hem gaat lukken.
Wij hebben, vanuit ons eigen ‘JRM zeilbootje’, een aantal ondernemers in de zorg mogen begeleiden en hebben zelf in het verleden ook die stap gezet. We kennen de obstakels maar weten ook welke energie het geeft als je die overwint. Volgens mij liggen er nog veel kansen open. Met wie zitten we binnenkort op een catamaran? Koers: een snelle vaarroute om de zorgconsument 2.0 op innoverende wijze te voorzien van exact dát pakket faciliteiten, eten & drinken en verblijf dat hij of zij hebben wil. Op maat, aan zijn eigen aanlegsteiger.
Wie gaat er mee een stukje varen?