De grootste groeimarkt van Nederland, ‘what else?!’

In 2040 bestaat Nederland voornamelijk uit ouderen. Waar gaan ze wonen, waar onderhouden ze hun sociale contacten, waar halen ze hun dagelijkse boodschappen, zorg en andere behoeften? Zo lang mogelijk thuis wonen is het credo. Maar er groeien ook zorgen over vereenzaming en verwaarlozing.

Diegenen die 24 uur per dag zorg nodig hebben, kunnen in verpleeghuizen terecht, maar dit betreft niet de grootste groep: diegenen die zelfstandig kunnen en willen blijven, maar wel extra zorg en aandacht kunnen gebruiken. Zij verdienen niet alleen een fijne omgeving… ze zijn ook nog eens de grootste groeimarkt van Nederland!

Hoe kijk je tegen deze groep aan? Grumpy old men…. Of George Clooney: spannend en met veel potentie(el). Ik zeg Clooney… What else?!

Er ontstaat een groeiende behoefte aan woon- en welzijnsoplossingen voor ouderen, zowel individueel als gezamenlijk gericht. Een combinatie tussen faciliteiten, contact, veiligheid, zorg en (online) diensten. Welke ondernemers uit welke hoek spelen er op in?
Gaan traditionele langdurige (zorg)aanbieders zich met vernieuwde concepten richten op thuisoplossingen en aantrekkelijke woonvormen?
Gaan ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties zich ook richten op verblijf?
Pakken online platforms de regie en verbinden ze producten en diensten?
Nemen gemeenten regie in het combineren van faciliteiten?
Ruiken woningcorporaties en hotelliers hun kans?

Eenieder heeft vanuit een bepaalde invalshoek expertise, het gaat er om, wie weet de gewenste schakels aan elkaar te verbinden? Een slimme combinatie van online diensten met échte ontmoetingsplekken in toegankelijke centrale harten, biedt volgens mij de oplossing. Het combineren van producten en diensten, met een duidelijke centrale spil in een dorp of wijk, die makkelijk te vinden is.

De groei brengt ook een uitdaging met zich mee, hoe kom ik aan het juiste personeel?

Wees als werkgever / initiatief of platform… George Clooney! Aantrekkelijk, spannend, een sterk merk met ontwikkelpotentieel (en vooruit, goede koffie). Vakmensen worden steeds schaarser, laat diegenen die je binnen hebt of krijgt hun vak uitoefenen en faciliteer dat randzaken door ondersteuners met passie worden uitgevoerd. Kijk kritisch naar wat je als organisatie zelf doet en wat je laat doen door experts in de markt op hun vakgebied.

Ideeën en enthousiasme genoeg, wij als JRM pakken het initiatief graag met je op. Een fysieke combinatie van wonen, recreatie en (zorg)diensten voor de samenwoners aangevuld met een aantrekkelijk dienstenpakket voor de thuisblijvers.  Laten we het er eens over hebben onder het genot van een kop koffie… what else?!

Zie ook:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2215542-ouderen-willen-weer-gezellig-samenwonen.html
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2215533-woonwijken-nog-lang-niet-klaar-voor-vergrijzing.html

Comments

    Post Comment

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *