Aardige mensen en aardig kunnen zijn!
Laatst was ik in gesprek met een concullega adviseur uit het vakgebied van eten, drinken en gastvrijheid. Het onderwerp ging onder meer over de competentie-eisen die wij als adviesbureau stellen aan nieuwe collega’s. Mijn antwoord was ”het moeten in de 1e plaats aardige mensen zijn!” De verbazing was van het gezicht van mijn gesprekspartner af te lezen.
Door: Rob Janssen
En daar heb je aardige mensen voor nodig...
Ik motiveerde mijn antwoord verder als volgt. In ons vakgebied behoort deze persoonseigenschap naast onze onafhankelijkheid, het hebben van een ruime kennis en ervaring, vertrouwenwekkend zijn en verbindingen kunnen maken met mensen binnen organisaties, tot de belangrijkste eigenschappen. En daar heb je aardige oprechte mensen voor nodig die inhoud weten te geven aan de “soft skills’.
Deze visie is onlangs nog door Susanne Stolte in een interview van de Telegraaf aangehaald. Susanne Stolte is President Board of Directors van de hotelschool in Den Haag en mag ik toch zien als een autoriteit in gastvrijheidsmanagement.
Onbreken softskills moordend voor relatie klant
Uiteraard, een gerichte opleiding en relevante ervaring in het werkveld zijn zeker zeer belangrijk, maar het ontbreken van soft skills is moordend in de relatie met de klant.
Iemand die in de wereld van gastvrijheid zijn werk wil maken en in de basis geen oprecht aardig mens is, kan beter in de backoffice gaan werken.
Vaardigheden kun je aanleren en kennis kun je vergaren, maar om verbindingen met mensen te kunnen maken heb je andere skills nodig; en daarom wordt bij het werven van nieuwe collega’s daar veel aandacht aan besteed.
Mijn gesprekspartner gaf vanuit zijn ervaringen ook aan zich zorgen te maken over de gastvrijheid in kleinschalige woonvormen binnen zorgorganisaties. Vanuit visie stellen organisaties dat het creëren van gezellige huiskamers met ‘de ambiance en de beleving van thuis een belangrijke voorwaarde is voor kleinschalige woonvormen . Daar werken echter geen gastvrije professionals. Hoe gaat dat dan in de toekomst?
Ook op deze vraag geef ik het eerder gegeven antwoord; laten we eerst kijken of naast de noodzakelijke professionaliteit die medewerkers uiteraard moeten hebben, zij ook van nature aandacht hebben voor de mensen die daar wonen. We vergeten nog wel eens dat ‘de mensen daar wonen en de medewerkers daar werken’.
Ja ‘mensen’ we hebben het over mensen en geen cliënten, advocaten hebben cliënten!! Ook door de term cliënten te gebruiken verzakelijk je de verhoudingen. Of is dat juist de bedoeling?
Mogen we niet te aardig worden? Gaat dat -wel of niet gedwongen door overheidsmaatregelen-misschien wel ten koste van de bedrijfsvoering?
Ik zie helaas te veel dat medewerkers in kleinschalige woonvormen alleen nog maar lopen te rennen om ‘het huishouden’ te klaren en de dagelijkse processen te doorlopen..
Dat zien de bewoners vanuit hun afhankelijke positie ook en zij durven uit ‘medeleven’ geen aandacht meer te vragen ‘want ze zijn al zo druk! ‘.
"Dus er is eigenlijk te weinig tijd voor gastvrijheid om oprecht aardig te zijn", stelde mijn gesprekspartner. Aardige mensen krijgen het dus alleen maar moeilijker?
Nee, is mijn antwoord. Blijf vooral bij jezelf en kies de omgeving die als mens bij je past en hoe je als mens wilt zijn.
Een aardig mens willen blijven is ook een keuze!!!